ไฟล์ ดาวน์โหลด |
785208638.pdf |
|||||||||
|
ชื่อผู้วิจัย ธิดารัตน์ เลิศวิทยากุล
|
|||||||||
บทคัดย่อ ภาษาไทย | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาประสิทธิผลโปรแกรมการเตรียมความพร้อมก่อนฝึกปฏิบัติงาน 4Rs เพื่อส่งเสริมความมั่นใจในการฝึกปฏิบัติงาน ของนักศึกษาพยาบาล ในรายวิชาปฏิบัติการบริหารการพยาบาล กลุ่มตัวอย่างได้แก่ นักศึกษาพยาบาลศาสตร์ ชั้นปีที่ 4 วิทยาลัยบัณฑิตเอเชีย ปีการศึกษา 2565 จำนวน 94 คน ดำเนินการวิจัยกึ่งทดลองแบบกลุ่มเดียว ทดสอบก่อนและหลังการใช้โปรแกรม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบประเมินความพร้อมก่อนการฝึกปฏิบัติการพยาบาล โปรแกรมการเตรียมความพร้อมก่อนการฝึกภาคปฏิบัติการพยาบาล ที่ประกอบด้วยฐานการเรียนรู้ 4 กิจกรรม ได้แก่ 1) Re-start 2) Review 3) Reaction และ 4) Return และ แบบประเมินผลความมั่นใจในการฝึกปฏิบัติงานในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาล วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณนา และวิเคราะห์ผลการวิจัยด้วยสถิติ paired t-test ผลการวิจัยพบว่า ภายหลังได้รับโปรแกรมเตรียมความพร้อมก่อนการฝึกปฏิบัติการบริหารการพยาบาล กลุ่มตัวอย่างมีความพร้อมในการฝึกปฏิบัติงานสูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรม ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ (t=-12.197, p<0.05) มีความมั่นใจในการฝึกปฏิบัติงานในรายวิชาปฏิบัติการบริหารการพยาบาล สูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรม ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ (t=9.39, p<0.05) | |||||||||
คำสำคัญ | ประสิทธิผลของโปรแกรม; การเตรียมความพร้อมก่อนฝึกปฏิบัติงาน; ความมั่นใจในการฝึกปฏิบัติงาน; นักศึกษาพยาบาล | |||||||||
บทคัดย่อ ภาษาอังกฤษ | This research aims to studied the effectiveness of the 4Rs pre-practice preparation program to promote confidence in the practice. of nursing students in the course of nursing administration practicum. The sample were 94 the 4th year nursing students in Academic Year 2022, College of Asian Scholars. Research methods was use quasi-experimental research, one group pre-posttest design. The tools used in the research were: pre-nurse practice readiness assessment form, nursing Preparation Program which consisted of 4 learning bases, namely 1) Re-start 2) Review 3) Reaction and 4) Return and a confidence assessment form for practice in the course of nursing administration practicum. Data analyzed by descriptive statistics and paired t-test. The results of the research were founded after receiving the 4Rs pre-practice preparation program was higher than before receiving the program was statistically significant (t=-12.197, p<0.05), and had higher confidence than before receiving the program was statistically significant (t=-9.381, p<0.05). This research aims to studied the effectiveness of the 4Rs pre-practice preparation program to promote confidence in the practice. of nursing students in the course of nursing administration practicum. The sample were 94 the 4th year nursing students in Academic Year 2022, College of Asian Scholars. Research methods was use quasi-experimental research, one group pre-posttest design. The tools used in the research were: pre-nurse practice readiness assessment form, nursing Preparation Program which consisted of 4 learning bases, namely 1) Re-start 2) Review 3) Reaction and 4) Return and a confidence assessment form for practice in the course of nursing administration practicum. Data analyzed by descriptive statistics and paired t-test. The results of the research were founded after receiving the 4Rs pre-practice preparation program was higher than before receiving the program was statistically significant (t=-12.197, p<0.05), and had higher confidence than before receiving the program was statistically significant (t=-9.381, p<0.05).
|
|||||||||
Keyword | effectiveness; pre-practice preparation program; confidence in practice; nursing students | |||||||||